zaterdag 24 september 2011

23/09/2011: Victoria

Vandaag dus wat later kunnen opstaan. Aan het ontbijt nog kennis kunnen maken met een Texaans koppel en een weduwe uit Oregon. Goeienacht, wat zijn die Amerikanen nieuwsgierig zeg! Die vragen je kompleet de keutels uit de neus :)

Bedoeling is dat we vandaag naar dé trekpleister van Victoria gaan: de Butchart Gardens. Volgens Ilona moeten we de ‘Scenic Route’ langs de kust nemen. Vanwege de Amerikaanse ondervraging zijn we redelijk laat weg, 10:30 uur.

Bij onze eerste halte langs de Scenic Route heb ik al zoiets van ‘moeten we nu echt naar een tuin gaan kijken in Canada? – ook al schijnt hij bijzonder mooi te zijn’. Omdat we toch ook nog iets van Victoria willen zien, zullen we steeds de tijd in de gaten moeten houden en daar heb ik hoegenaamd geen zin in.

Met enige overredingskracht krijg ik Annette er van overtuigd dat we toch niet alles gezien krijgen op zo’n korte tijdspanne en we besluiten dus op ons gemak langs de kust te rijden en te genieten van het mooie weer en omgeving. En de omgeving is mooi; overal zijn er pittoreske inhammen en overal kun je wat wandelen of op een bank van het uitzicht genieten.

Tegen een uur of half twee komen we aan in Sidney, een stadje dat trouwens vlakbij de Gardens ligt. Het is ondertussen zwaar bewolkt en, nadat we op de pier wat gegeten hebben, zien we dat de lucht richting Victoria blauw is.

Dus rijden we terug en in Victoria (via de kortste weg slechts 25 kilometer van Sidney) hebben we stralende zonneschijn bij 25°! We slenteren wat door de stad, pikken een terrasje mee en genieten weer gewoon van alles. Chinatown is hier wel mooi en proper en gezellig (ook veel kleiner dan in Vancouver). Om kwart voor vijf kunnen we nog even op de valreep in het parlementsgebouw binnen voor een korte bezichtiging.

Daarna gaat het terug richting The Canoe Brewerpub (ja die waar ik mij gisteren een oude knook voelde, maar het cliënteel vandaag een mix van jong en wat minder jong is) waar we buiten op het terras langs het water kunnen eten.

Na het eten is het wachten op het invallen van duisternis, want dan biedt de stad ook een mooi decor. Victoria is, in tegenstelling tot Vancouver, een echt gezellige stad waar je je overal op je gemak voelt. Er zijn omzeggens geen bedelaars, dronkaards of drugverslaafden te zien.

Om 21:00 zijn we terug op de kamer en begint het onvermijdelijke inpakken voor de terugreis morgen. We zouden er iets voor geven, konden we de tijd stilzetten.

Vandaag hebben we toch weer een kleine 100 kilometer gereden.

Op foto klikken voor groot formaat:

4 opmerkingen:

  1. Goed gedaan, even afschakelen op het laatst. Dat blijft langer hangen dan een tuin die net nog snel gezien moet worden. Jullie zijn toch echt niet lui geweest.

    Die man en dan meisje zijn toch beslist "hollanders", kan niet missen.

    Wat een mooie stad trouwens, Victoria. Doet me qua sfeer en reinheid erg denken aan Stockholm. Ook beslist een bezoekje waard. Om nu alweer te zeggen dat de foto's mooi zijn, lijkt me te eentonig. Doe ik dus ook niet.

    En dan nu de HAMVRAAG voor de oplettende lezers: wat is het totale aantal gereden kilometers?
    De hoofdprijs is ...?

    Goede vlucht en tot snel.

    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk het antwoord te weten op de hamvraag! Wat win ik wanneer het juist is? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja lekker, jullie mogen natuurlijk niet meedoen!

    De hoofdprijs is natuurlijk, op z'n hollands: EEUWIGE ROEM.

    groetjes Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Magriet, volgens mij hebben ze ongeveer 4800 km gereden. Mocht dit juist zijn dan zal ik je zo snel mogelijk ons rekeningnummer mailen ;)

    Groetjes en alvast bedankt,
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen