donderdag 8 september 2011

07/09/2011: Hope - Vernon

Vannacht werden we wakker gemaakt met slecht nieuws: Joyce, onze gastvrouw, was zo ziek dat Tony haar naar het ziekenhuis moest brengen (ze kennen hier geen dokters die op huisvisite komen). Was wel even schrikken maar aan het ontbijt vernemen we dat het wel zou meevallen.

Dat ontbijt is trouwens uitstekend (alles ‘self-made’) en we keuvelen gezellig met het andere koppel dat hier eveneens logeert en deze week hetzelfde traject als ons zal afleggen. Zoals gezegd vindt het ontbijt om 07:00 uur plaats (voor mij zoiets als midden in de nacht dus) en we krijgen nog bijkomende tips voor vandaag en morgen.

Om kwart na acht zitten we dus al in de auto, op weg naar onze eerste tussenstop (al een 10-tal kilometer verder). Bij het uitstappen zoekt Annette haar jas en ik verklaar haar voor gek. Tien seconden later kan ik mijn mening al herzien: het is amper 8°! We zijn ondertussen Manning Provincial Park ingereden en staan aan Sumallo Groove waar je een wandeling van een kwartiertje kunt maken door een soort botanische tuin (de verschillende soorten bomen en planten werden er beschreven).

Bijna stijf van de kou terug de auto in, op weg naar Cascade Lookout van waaruit je een prachtig zicht hebt op de bergen in de V.S. Wij zijn hier maar op een 10-tal kilometer van de grens verwijderd. Op weg naar de lookout zie ik opeens een coyote in de berm paraderen. Hierdoor zo gefascineerd vergeet ik domweg te stoppen om een foto te maken :-(. In ieder geval: we hebben ons eerste stuk echt wild te pakken.

Aangekomen op de parking van de Lookout lopen daar enkele golden-mantled ground squirrel rond, één van de kleinste knaagdieren. De beestjes zijn behoorlijk nieuwsgierig en één neemt zelfs mijn vinger vast om er in te bijten (gelukkig niet doorgebeten). Ook Annette haar voeten boezemen hen geen schrik in want ze gaan er gewoon op staan. Is een ‘leuke’ ervaring om het op z’n Hollands te zeggen. Ondertussen is het toch al 17° (op een half uur tijd), dus genieten we, samen met Willem en Nicole (het andere koppel) van het uitzicht en de ‘beestige’ attractie.

Daarna verder naar boven over een onverharde weg waar Annette en ik de Paintbrush Trail lopen; een wandeling bergop en –af (niet te steil) die zo’n 40 minuten duurt.

Daarna moet het natuurlijk weer terug naar beneden, waar we aan de andere kant van de Highway 3 naar het Lightning Lake rijden. Het is overal opvallend rustig, bijna geen toeristen, en de stilte aan het Lake doet bijna pijn aan de oren. Zeker ogenblik zien we iemand aan de rand van het meer voorzichtig vorderen met de camera in aanslag. Blijkt daar een Mule Deer te staan! Prachtig beest dat ook al niet al te veel schrik van mensen blijkt te hebben. Je zou je beginnen afvragen of ze daar geen 'dierentuinvee' hebben losgelaten om de toeristen te plezieren. Zelfs de vogels (Clark’s Nutcracker) komen bij ons aan tafel zitten. Hier ben ik te laat om een foto te maken (toestel ligt in de wagen) maar op de Lookout was me dat wel al gelukt. Na nog wat van de rust te hebben genoten beginnen we aan een lange rit.

Geleidelijk aan verandert ook het landschap weer. De bergen worden kleiner, dunner begroeid met bomen en groen gras groeit alleen daar waar het kunstmatig nat wordt gehouden. Na een tocht door de fruitstreek stoppen we even in Princeton om daar wat inkopen te doen. Hier zien de bergen uit alsof ze uit steenkool bestaan. Verderop in Hedley, een oud goudzoekersdorp, maken we wat foto’s en rijden weer verder.

We hebben geen idee hoe ver het nog is want Tommeke hebben we het zwijgen opgelegd. We hangen hem toch weer aan de stroom en zien (het is ondertussen kwart na 2) dat we nog zo’n 180 Km voor de boeg hebben.

Het begin daarvan is nog mooi maar eens aan het Okanagan Lake blijkt het steeds drukker te worden en moeten we zeker ogenblik toch zo’n 20 kilometer stop-and-go rijden, van de ene agglomeratie in de andere en steeds weer winkels langs beide zijden van de highway (niet mijn ding).

Zijn sinds 18:00 uur in Vernon en gaan dadelijk eens kijken of we iets te eten krijgen.

Het weer is nog altijd uitstekend; in Kelowna was het weer 33°. ‘Nearby’ zijn maandag trouwens meer dan 500 mensen geëvacueerd wegens een bosbrand die gisteren nog steeds woedde. We hebben er niets van gezien, maar ja, we weten ondertussen wat ze hier met ‘nearby’ bedoelen.

Vandaag hebben we bewust wat omweg gemaakt via de HW 3A en zijn zo toch weer aan 380 km geraakt.

Morgen weer van dat op weg naar Golden.

Op foto klikken voor groot formaat:


4 opmerkingen:

  1. Hallo!!
    Amai weer een heeeeel verhaal maar het wordt volgens mij ook steeds mooier! Jullie zien daar echt prachtige dingen zo te lezen.
    Ik ga dadelijk eens op mijn gemak naar de foto's kijken want die zullen ook echt wel prachtig zijn.
    En wat een lekker weertje, hadden we dat hier ook maar :-(
    Nog heel veel plezier en geniet ervan! xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OK, ik zal in het vervolg proberen wat korter van stof te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee dat hoeft niet want het leest zich echt fijn! Mooi wat jullie daar allemaal meemaken!
    Wat ik me nog afvroeg waarom hadden ze jullie eigenlijk wakker gemaakt toen die vrouw naar de dokter moest?
    En dat ander koppel, gaan die ook op dezelfde plaatsen als jullie overnachten deze week?
    Ps hadden jullie mijn smsje gekregen??
    Nog heel veel plezier!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hui,
    Ben het met Vero eens :))
    Wat betreft jullie "wilde" dieren: ik denk ook dat het ze die daar speciaal voor de toeristen neerzetten want "onze" Chipmunks bleven echt niet zitten en waren zelfs meestal te snel weg om een foto te kunnen maken ;)
    @ Jacky: wow, dat is al de 4de dag dat jij zó vroeg opstaat RESPECT!
    @ Annette: staat hij vanzelf op of moet jij hem het bed uitgooien? Enne...is hij dan meteen aanspreekbaar? 8D
    We krijgen wel steeds meer heimwee naar de States bij het zien van al die (bekende) beelden :( maar van de andere kant kunnen we op deze manier nog even het goede gevoel vasthouden. Dus... blijf maar fijn Japannerke spelen :D
    Geniet ze!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen