woensdag 14 september 2011

13/09/2011: Canmore - Jasper (Icefields Parkway)

Na uitgebreid afscheid te hebben genomen van Anneke en Carmelo (2 mensen uit de duizend) en vlug inkopen voor de picknick te hebben gedaan, vertekken we om 10:00 uur – eigenlijk weer een uur te laat – richting Jasper.

Bij het oprijden van de Hwy 93 oftewel de Icefields Parkway is het al meteen raak: een zwarte beer loopt door de gracht. Het geheel komt echter wat onwezenlijk over: de beer zelf heeft een halsband (GPS naar het schijnt zodat ze hem kunnen volgen) en een oormerk en – wat erger is – een hoop mensen rondom hem, sommigen naderen zelfs tot op 2 meter. We zetten de auto dus niet langs de kant maar stoppen gewoon even op de weg, venster naar beneden, 2 foto’s maken en verder rijden.

Voor de rest ga ik het vrij kort houden: we stoppen op verschillende plaatsen zoals

• Crowfoot Glacier

• Bow Lake

• Bow Summit & Peyto Lake: onwaarschijnlijk mooi

• Mistaya Canyon: Hier hebben we nog een 'nice chat' met een Texaan. Blijkt weer maar eens hoe klein de wereld is; zijn broer heeft 5 jaar bij de NATO in Brunssum 'gelegen' en zelf is hij vaak in Belgium geweest. Wannee hij van onze ontmoeting met de grizzly's hoort beweert hij dat we ongelooflijk veel geluk hebben gehad. In al de jaren dat hij in Canada komt, is het hem nog nooit overkomen.

• picknick aan de Saskatchewan River Crossing

• Athabasca Glacier: Hier kunnen we met reuzenbussen op de gletscher gaan, maar toen Anneke hoorde dat we in Noorwegen met stijgijzers en houwelen op de Jostedalen Gletscher waren geweest, raadde ze ons deze tocht af omdat we anders te zeer teleurgesteld zouden zijn. Vermoedelijk heeft ze gelijk want van hetgeen we zien zijn we niet erg onder de indruk. De bussen rijden de gletschertong op en daar mag je 10 minuten uitstappen, and that’s it.

• Athabasca Falls: indrukwekkend

• Behalve opgenoemde plaatsen stoppen we nog aan verschillende panoramapunten.


Ik geef geen beschrijving van al deze plaatsen omdat het me toch niet lukt om de schoonheid ervan over te brengen. Het hele traject is het steeds van ‘oh’ en ‘ah’. We worden er zelfs emotioneel van ;-)

Eén foto zegt meer dan duizend woorden, maar duizend foto’s kunnen nog niet tonen wat wij gezien hebben.

Ik heb steeds beweerd dat ik, bij winst van de lotto, naar Oostenrijk zou emigreren. Annette verklaarde me dan steeds voor gek. Nu weten we allebei iets beters ;-)

We hebben vandaag echter veel te weinig tijd (en dat zal morgen niet anders zijn). Je doet je hier in de Rockies gemakkelijk drie weken ‘content’. Dus…. Juist, ja (een goed verstaander heeft maar 2 woorden nodig)

We rijden tegen valavond nog snel naar Jasper om inkopen te doen (we hebben nu een hut en kunnen voor ons zelf zorgen). In het gaan zien we een hert en in het terugkomen zullen we nog een drietal anderen zien. Camera ligt in de hut… De Canadese ganzen grazen hier trouwens op 2 meter van onze deur.

We hebben zo’n 315 km gereden. Het weer was tot 12:30 zwaar bewolkt en zeer koud (7°), maar daarna is het opgeklaard en het max. was 20°.

Op foto klikken voor groot formaat:

3 opmerkingen:

  1. Jacky, Ik ben met stomheid geslagen: Een gooi Hollandse én ene gooie Italiaan?! Ben je van je geloof afgevallen of hoe zit dat ;-)

    De foto's (omgeving) worden nu wel mooier en ik neem aan dat jullie hiervoor naar Canada zijn gegaan. Prachtig! Ben wel blij om te lezen dat jullie niet achter die beer aangegaan zijn, bij ons waren er ook van zulke idioten, vreselijk!
    Hopelijk doet de temperatuur de komende tijd nog een beetje haar best en kunnen jullie nog, net als wij, genieten van de zon.

    Veel plezier verder en tot later
    xx

    (trouwens, jullie mogen ook wel een keer reageren hoor ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al lang blij dat ik iedere dag kan berichten en foto's schiften (ongeveer 1/3 is goed om weg te gooien), laat staan dat ik op iedere reactie een nieuwe reactie moet geven. Jullie reacties zijn echter wel fijn om te lezen, dus blijven doen.
    En wat dat andere betreft: uitzonderingen bevestigen de regel (of ik begin inderdaad soft te worden) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb inderdaad het idee dat je soft begint te worden ;) Als ik je zo bekijk op de foto's en de tekst goed lees ;-) Maar dat is niet erg hoor!!
    Enne... wel blijven volhouden met berichten hoor (als ik dat 4 weken kan dan...)dan blijven wij ook wel reageren.
    Groetjes van je zusje/schoonzusje (en die 2 anderen natuurlijk 8D)

    BeantwoordenVerwijderen